AKCE A TERMÍNY SEMINÁŘŮ

38. Mobilita a dopravní výchova

Největším problémem dnešní silniční dopravy v ČR je bohužel stále všeobecná nekázeň  a vzájemná  neohleduplnost. I když se situace v naší dopravě v mnoha ohledech pomalu, ale jistě mění k lepšímu, např. ve vztahu řidič-chodec na přechodu, stále ještě, s ohledem na srovnání se státy záp. Evropy, máme co dohánět. Přitom základní ustanovení § 4 Zákona o provozu na pozemních komunikacích 361/2000 Sb. zní: Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen chovat se ohleduplně a ukázněně.

Pro změnu je nezbytná osvěta a dopravní výchova.

Příklady osvětových kampaní

Nemyslíš, zaplatíš!

Největší celostátní kampaň Ministerstva dopravy zaměřená na věkovou skupinu řidičů do 25 let a nejčastější příčiny jejich dopravních nehod. Kampaň využívá metodu, při které se snaží ovlivňovat chování negativním působením, respektive vyvoláváním negativních emocí.

 

Dost slušná kampaň

Kampaň za slušnost na cyklostezkách, pořádaná městskou částí Praha 4. Cílem této kampaně je přimět účastníky pozemní komunikace k ohleduplnějšímu a bezpečnějšímu chování.

Kampaň se následně rozšířila i o další témata, především o vzájemnou ohleduplnost na silnicích.

Další vizuály jsou ke stažení zde.

 

Blinkr od srdce

Na soužití cyklistů a řidičů se zaměřila nová pražská kampaň s názvem "Blinkr od srdce". Pracuje s faktem, že v praxi neexistuje žádný předpis na to, s jakým odstupem má motorista cyklistu objíždět. Platí tak pouze ustanovení silničního zákona, podle kterého motorista nesmí při předjíždění ohrozit ostatní účastníky dopravního provozu. Kampaň na vzájemnou ohleduplnost a bezpečný odstup rozvíjí hlavní město Praha. Jiné vizuály doporučují přímo 1,5 m, což je bezpečná vzdálenost uváděná v celé Evropské unii.

 Belgie: „Dokáže bageta změnit svět?“

Zajímavým příkladem ze zahraničí je belgická kampaň s názvem „Dokáže bageta změnit svět?“. Je založená na zkušenosti, že když si na kolo přiděláme napříč bagetu získáme tak alespoň drobný prostor navíc, který řidiči respektují. Více informací je na profilu kampaně na https://www.facebook.com/fietsersbondregioturnhout/.

Rakousko

Podobnou kampaň rozjela také rakouská nezisková organizace Radlobby pod názvem "Abstand halten" ("Drzte si odstup"). Navíc v autoškolách se tu učí, že odstup od cyklisty je minimálně 1 m + každý centimetr za rychlostní kilometr tzn. Když auto jede 50 km/h má objíždět cyklistu s 1,5 m odstupem.

Dopravní výchova v praxi

Brněnské děti si vyzkoušely řízení auta v budově magistrátu

Co se skrývá pod pojmy jako mobilita, udržitelná doprava nebo projekt, to se dozvěděli žáci 5. tříd ze čtyř brněnských škol na semináři, který pro školy připravily společně Centrum dopravního výzkumu s Nadací Partnerství a Magistrátem města Brna. Děti tu dostaly šanci vyzkoušet ...více
 
Dopravní výchova - shrnutí zkušeností ze zemí Visegrádské čtyřky

O dopravní výchově se toho napsalo již hodně, ale závěry z konference o výměně praktických zkušeností z dopravní výchovy, která se konala dne 20.3.2015 v Budapešti, by mohly vznést trochu více námětů pro tuto oblast. O závěrech z této konference, ale také o zkušenostech ...více

Znáte hru známou pod názvem Traffic Snake Game?

Další informace

Weby a literatura
www.cyklodoprava.cz/bezpecnost/dopravni-vychova/
Příručka Mobile 2020: Cyklodopravní encyklopedie, strany 151—154

Návaznost na dokument „Nepopsaný list papíru
• Opatření 3.2.1. MOBILITA & DOPRAVNÍ VÝCHOVA

Novinky k tématu:

 

 

Partneři této lekce:

 

Tým silniční bezpečnosti. Všichni máme svůj kousek odpovědnosti za bezpečnost naší i našich blízkých na silnicích. Podílet se na jejím zvýšení je snadnější než se může zdát!



Ke stažení:



naši partneři




www.ceskojede.cz     www.cyklomesta.cz     www.cdv.cz


ÚvodO akademiiRychlý přehledStrategický plánTémataSoubory ke staženíKontakty

Copyright © 2008 - 2016
Cyklokonference.cz, všechna práva vyhrazena.

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS