Zklidňování dopravy

Hlavním cílem zklidňování dopravy je zvýšit bezpečnost silničního provozu a zlepšit lokální podmínky pro bydlení, práci i turismus. Úspěšná opatření v této oblasti obecně vedou ke snížení rychlosti motorových vozidel a přesměrování tranzitní dopravy, což přímo snižuje hluk a množství nečistot v ovzduší, a také pravděpodobnost a závažnost dopravních nehod. Zklidněná doprava vytváří bezpečnější prostředí pro cyklisty, protože nižší rychlost a objem dopravy umožňují cyklistům využít silnice. Existují tři zásady, na které se při diskuzích o zklidnění dopravy odvolávají dopravní inženýři:

Studie řízení dopravy v obytných částech města ukázaly, že sami obyvatelé těchto čtvrtí zde přispívají k problémům s rychlostí. Proto je zklidňování dopravy nejúčinnější, když jsou zohledněny všechny tři složky. Pouhá technická/inženýrská opatření nevedou k uspokojivým výsledkům, ale je nutné je kombinovat i se vzdělávacími akcemi. Cílem je, aby si řidiči motorových vozidel uvědomili, že jsou zde i ostatní účastníci silničního provozu se stejnými právy.

 Seznam možných opatření:

Fotogalerie: Infrastruktura: Zklidňování dopravy: Zóna 30 #2 Fotogalerie: Infrastruktura: Zklidňování dopravy: Obytné zóny #3 Fotogalerie: Infrastruktura: Zklidňování dopravy: Pěší zóny #22 Fotogalerie: Infrastruktura: Zklidňování dopravy: Zklidňující opatření #14 Fotogalerie: Infrastruktura: Zklidňování dopravy: Cyklistická ulice #4   Infrastruktura: Zklidňování dopravy: Nízkoemisní zóny: Zóny v ČR
ZÓNA 30 OBYTNÉ ZÓNY PĚŠÍ ZÓNY ZKLIDŇUJÍCÍ OPATŘENÍ CYKLISTICKÁ ULICE NÍZKOEMISNÍ ZÓNY

Rychlý přehled zklidňovacích prvků je zde.

Literatura: 

Pro inspiraci a následnou diskusi zde je možné si stáhnout dokument Zklidňování dopravy jako prostředek pro zlepšení podmínek pro jízdu na kole  [soubor s příponou PDF 781,38 KB] .

K danému výčtu je třeba dodat, že Česko stále čeká na schválení nových Technických podmínek Navrhování komunikací pro cyklisty (TP 179), kde je řada nových zklidňujících prvků, které jsou již v Evropě standardem. 

Další doporučení:

Dále doporučujeme:

anglicky
http://www.vtpi.org/documents/smart.php
http://www.vtpi.org/calming.pdf

cesky
http://www.fd.cvut.cz/personal/tyfal/str/publikace/2010/doprava2009-k_reakci1.pdf
http://www.muniss.cz/files/files/rocnik1/MUNISS_2013-Oziveni_centra.pdf

Dále doporučujeme nastuovat závěry a prezentace z Konference Město pod pokličkou: Hledejme nové recepty, která proběhla dne 10.5.2014 v Brně. Názvem  Město pod pokličkou chtěla Nadace partnerství poukázat na to, že město není hotovým produktem, ale je na něj třeba neustále hledat nové recepty. Obyvatelnost města a kvalita jeho veřejného prostoru není záležitostí jedné profese - pouze odborníků nebo jen politiků nebo aktivních občanů. Uživateli a klienty jsme všichni.

Dále doporučujeme velmi zajímvý článek k Cyklistické ulici.





naši partneři




www.ceskojede.cz     www.cyklomesta.cz     www.cdv.cz


ÚvodO akademiiRychlý přehledStrategický plánTémataSoubory ke staženíKontakty

Copyright © 2008 - 2016
Cyklokonference.cz, všechna práva vyhrazena.

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS