The Good City - nová městská mobilita

Tuto kapitolu nezačneme panelem, ale úvahou, či diskusí nad principem obrázku „The Good City, Bicycle Innovation Lab, Dánsko na téma: Kombinovaná doprava umožňuje lidem dostat se z jednoho místa na druhé nenákladným, pohodlným a prostorově nenáročným způsobem. Vracíme se tak na chvíli zpět k panelu „Preference a flexibilita".

Prostřednictvím tohoto tématu chceme upozornit alespoň na čtyři témata, které jsou spojené obecně s "novou městkou mobilitou":

Novou městskou mobilitu a tuto myšlenku představují následující čtyři panely

A.   Panel „CPH NEXT  Nová městská mobilita“

Panel v úvodu píše: „Kodaň je připravena učinit další krok ve snaze rozvíjet se jako dynamické hlavní město se zvláštním důrazem na udržitelnost. Kodaň se může stát, a jednou se stane, něčím víc než nejlepším cyklistickým městem na světě. Měla by se stát městem, které je nejúžasnější na světě pro chodce, cyklisty, pro ty, kdo jezdí na skateboardu nebo segwayi a pro všechny další způsoby udržitelné dopravy. Musíme vytvořit a vytvoříme vizionářskou kulturu městské mobility. Kulturu postavenou na nové městské síti zelené dopravy. Síti, jejíž hlavní ulice se přebudují na zelené koridory určené pro nejrůznější ekologické druhy dopravy. Síti, jejíž ulice a další prostory jsou navržené přímo pro jednotlivé typy jízdních kol a dalších zelených dopravních prostředků.“

My ale v rámci panelu přejdeme rovnou do českého kontextu a budeme hovořit na téma, o kterých se dnes hovoří. Tím tématem jsou plány udržitelné městské mobility, nebo aspoň strategické dokumenty, které jsou v souladu s principy plánů udržitelné městské mobility, které by si postupně města měla zpracovávat. Na odkaze http://www.cyklokonference.cz/dobra-adresa/ se budeme věnovat následujícím tématům:

B.   Panel „Město, děti a stromy“

Panel v úvodu píše: Nové město spojuje dohromady kvality předměstí s kvalitami města. Hustota města, dopravní obslužnost a četné další funkce zajišťují vysokou úroveň mobility, dostupnosti a příležitostí – a nové kvality života v městě. K tomu je však nutné, aby z měst zmizela osobní auta. Výzkumy i zkušenosti nám dokazují, že automobily ve městech nepotřebujeme – pro krátké místní trasy jsou dostačující jízdní kola a další alternativy. Namísto aut jsou v centru pozornosti obyvatelé města a jejich život.“

 

 

 

Panel nás inspiroval ve třech rovinách:

Jak vysvětlit tuto problematiku? Příběhem!

Jak často se stane, že mladí se vezmou a odstěhují se na venkov. Zatím jsou bez dětí, takže je to romantické. Vždyť venkov nabízí světlo, čerstvý vzduch, přírodu a prostor. Toto rozhodnutí s sebou nese ale jednu negaci – nutně potřebují ke svému životu auto. Musí se dostat do práce, na nákupy i za volnočasovými aktivitami. Pro dospělé to není problém, ale co až se narodí děti? Musím začít řešit i jejich mobilitu, potřebuji řešit jejich kroužky, i oni ochutnají život města, ale vzdálenost jim neumožní si dělat co chtějí. Vždyť veřejná doprava je velmi omezená, na kole je to daleko a nebezpečné, Znáte podobné příběhy? Na konferenci v Olomouci dne 29.4.2015 tento příběh ukázal obyvatel města Dubu nad Moravou, které leží nedaleko města Olomouc.

Přemýšlejme, co rozhoduje o tom, aby používání auta nebylo nutností?

Kam směřujeme?

Více informací k danému panelu poskytuje lekce 15.Cyklistické akdemie - Monitoring a průzkumy, případně dobře fungující veřejná doprava.

C.  Panel „Více kol na malém prostoru“

Tento panel dále rozvádí myšlenku předchozích dvou panelů - málo se hovoří o propojení cyklistické a veřejné dopravy jako celku, kde kolo by mělo patřit do celkového systému veřejné dopravy, resp. kombinované dopravy (viz (viz úvodní obrázek této kapitoly).

Panel v úvodu píše: „Na horním obrázku můžete vidět parkovací prostor pro jízdní kola na vlakovém nádraží v holandském městě Houten – 3000 parkovacích míst přímo pod nástupišti. Na spodních fotografiích je řešení parkovacích míst na hlavním nádraží v Amsterodamu (2500 míst) a v Groningenu (4500 míst)“.

V Česku se asi takového stavby stavět nebudou, ale myslet na propojení veřejné a cyklistické dopravy je nutností.

Více informací k danému panelu poskytuje lekce 29. Cyklistické akademie - Intermodalita

D.  Panel „Stavíme město pro cyklisty“ anebo „stavíme město s myšlenkou na cyklisty“

Panel v úvodu píše: Představte si město pro cyklisty. Prostorné a navzájem propojené cyklostezky, které umožňují plynulý provoz. Automobilům jsou vyhrazené silnice, na hlavních tazích se s nimi cyklisté nepotkávají. Všechny křižovatky jsou řešené mimoúrovňově. Zní to jako utopie, ale v holandském městě Houten to udělali přesně tak. Celé město je propojené cyklostezkami, které jsou základem silniční sítě...”

Opět asi nebude stavět v Česku Houten, ale panel nás má aspoň naučit porozumět rozdílu mezi tradičním a moderním územním a dopravním plánováním.

 

 

 

Mnoho měst při svém rozvoji jen pasivně reaguje na stávající stav a při budování nové infrastruktury vychází ze stávajících počtů uživatelů jednotlivých druhů dopravních prostředků a rostoucího stupně automobilizace. Poptávka po jednotlivých druzích dopravy, resp. volba dopravního prostředku, je přitom výsledkem mnoha faktorů. Města se mohou učit, jak s poptávkou pracovat takovým způsobem, aby byla v souladu s jejich dlouhodobou strategií. Základem je přitom stanovení cílů pro podíly jednotlivých druhů dopravy.

Záměr nového principu plánování vychází z celkové vize rozvoje území a kvality života v něm. Je součástí širšího pojímání prostoru, ve kterém nejsou ulice jen dopravními tepnami umožňující pohyb z místa na místo, resp. skladištěm dopravních prostředků, ale především příjemným místem, kde se lidé potkávají, vyměňují si své názory nebo jen relaxují a baví se. Potenciál města jako živého organismu se zvyšuje tehdy, když je čím dál tím více lidí motivováno k chůzi, k jízdě na kole nebo k pobytu na veřejných prostranstvích. (Jan Gehl – Města pro lidi).

Více informací k danému panelu poskytuje lekce 5. cyklistické akademie - o územním a dopravním plánování.. případně lekce 6. o generelech dopravy



Ke stažení:



naši partneři




www.ceskojede.cz     www.cyklomesta.cz     www.cdv.cz


ÚvodO akademiiRychlý přehledStrategický plánTémataDobrá adresaSoubory ke staženíKontakty

Copyright © 2008 - 2016
Cyklokonference.cz, všechna práva vyhrazena.

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS