AKCE A TERMÍNY SEMINÁŘŮ

The Good City - Design ulice

Jedná se celkem o 5 panelů, které se zamýšlí nad designem ulice. Úmyslně používáme toto slovní spojení, neboť termín „design“ obvykle vztahujeme na oblast módy, vzhledu a estetické stránky, nebo na změnu vlastností toho, co je na povrchu. Design je tak slovo, které je lidé blízké.

Doporučení pro aplikaci do českého prostředí je zde.

V úvodu jsou představeny první dva panely dánské výstavy

A, Mám rád svoje město (název „vaše město“

Panel v úvodu píše: „Doprava, která přijíždí do centra Kodaně, proudí převážně po hlavních dopravních tepnách, jako je H. C. Andersens Boulevard. Tyto velké komunikace budou upraveny tak, aby jízdní kolo bylo nejatraktivnějším dopravním prostředkem, stejně jako je tomu na komunikacích menších.“

Pro začátek bych se mohli inspirovat opatřeními pro cyklisty na vozovxce - viz. lekce 17. Cyklistické akademie.

 

B.  Superměsto – změna paradigmatu

Panel v úvodu píše: „Po více než 7000 let existence měst mělo slovo „ulice“ stejný význam. Ulice byla prostorem, v němž se obyvatelé města potkávali, kde se pohybovali z bodu A do bodu B a kde si hrály děti. Šlo o společný prostor, o rozšíření obývacích pokojů a zápraží.Od počátku 20. století se dopravní inženýři snažili ulevit dopravě a přehlcení automobilovým provozem. Neuspěli.Jejich návrhy už nemůžeme brát vážně. Ulice nejsou kanalizační nebo elektrické sítě. Je na čase udělat další krok. Panel v úvodu píše: Je načase myslet v lidském měřítku.Zpět do budoucnosti. Již žádné upřednostňování automobilové dopravy. Tramvajové linky a cyklistické ulice - to jsou kroky směrem vpřed. Celé město jako zóna 30 km/h. Život v městských čtvrtích.Superměsto přichází. A je hezké.“ Nechceme ale hovořit o teorii, ale rovnou se ptát. Jak je možné, že nejen v Německu, Rakousku, Dánsku, či Nizozemsku, ale i v hlavním městě Slovinska Ljublani zasáhli do veřejného prostoru ulice a dokázali ji zklidnit (předtím se jednalo o rušnou komunkaci).

C. CYKLOZÓNY – na kole v pohodě

Panel v úvodu píše: „Budoucnost podle Atkins, to je Kodaň s větším prostorem pro cyklisty - s ulicemi a dalšími oblastmi, které jsou bez aut a jsou určené výhradně pro bezmotorovou dopravu.“

V Česku tak daleko nepůjdeme, nicméně v české legislativě se objevuje nový termín „Cyklistická ulice“. Toto opatření má sloužit především k ochraně nejzranitelnějších v našich městech – dětí a starších osob. Tak proč by si občané města sami nemohli navrhnout cyklistickou ulici ve svém městě (a třeba jim návrh město schválí …).

Miimochodem o cyklistické ulici se můžete dočíst i zde, kde najdete příklady z Lipska a z Berlína. A také zde najdete návrh pro město Lysá nad Labem.

 

 D. Nadjezdy po kola

Panel v úvodu píše: „Cyklistické nadjezdy vytvářejí přímé spojení mezi úžasným městem dole a výhledem na nebe nahoře. Najděte si nejbližší výjezd z vaší ulice a jeďte nad střechami domů, nad stromy i lidmi ve vašem městě. Nepřetržitá jízda. Z Claphamu na Trafalgar Square, z Ostkreutz do Tiergarten, z Montmartru až k Eiffelovce. Přímo a bez zastávky projedete Vaším městem.“

Pro Česko zcela utopie, ale pojďme opět na zem a položme si otázku: Proč někdy cyklisté nevyužívají cyklostezky?

Může se stát, že město otevře novou cyklostezku, ale většina lidí ji nepoužívá. Cyklisté raději jezdí po souběžné silnici, kde ovšem riskují pokutu, neboť ze zákona musí využít cyklostezku. Co ale cyklisty vede k jejich chování? Na první pohled se chovají nelogicky – jízda po cyklostezce je bezpečnější a navíc v souladu se zákonem. Zřejmě existují také další kritéria, která mohou ovlivnit výběr trasy. Bariérou je prodloužení trasy (např. v systému jednosměrných ulic), špatná kvalita povrchu, podchody nebo další mimoúrovňová křížení, ale také nevhodné osvětlení nebo další faktory, které ztěžují průjezd (přerostlá vegetace, dopravní značky na stezkách, časté přednosti v jízdě apod.).

Základní snahou při utváření veřejného prostoru by měla být minimalizace bariér pro jednotlivé uživatelské skupiny tak, aby byl pohyb pro všechny maximálně bezpečný a komfortní. Zároveň platí, že čím slabší a zranitelnější jednotliví účastníci jsou, tím vyšší ohledy je na ně potřeba brát. Cyklisté jsou slabší a zranitelnější vůči motorové dopravě, naopak sami mohou představovat nebezpečí pro chodce a hendikepované.

Nehledáme tak nadjezdy pro cyklisty, ale hledáme bariéry na zemi, abychom je odstranili a jezdili tak jako nadzemí. O všem pak mluví lekce 22. cyklistické akademie - jednosměrky, lekce 23 - další kritéria, nebo lekce 24. cyklistické akademie Bezabriérovost. bariérou mohou být ale i jednosměrky.

E.  Mladí urbanisté – jak logické!

Panel v úvodu píše: Cyklistické město pro děti. Model představuje naše návrhy, jak zlepšit kruhový objezd v Nyelandsvej a školu na la Cours Vej. Jde o kombinaci několika různých opatření: ...”

Běžme do škol a ptejme se dětí, jak oni by si představovali svoje město, svoje ulice, kde žijí.

Například v Lysé nad Labem mají možnost rodiče a děti zakreslovat do mapové aplikace - http://lysa.bezpecnedoskoly.eu/mapa/



Ke stažení:



naši partneři




www.ceskojede.cz     www.cyklomesta.cz     www.cdv.cz


ÚvodO akademiiRychlý přehledStrategický plánTémataSoubory ke staženíKontakty

Copyright © 2008 - 2016
Cyklokonference.cz, všechna práva vyhrazena.

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS