The Good City - Člověk a jeho kolo

Celý blok je věnovan kampaním o kterých se také můžete dočíst na tomto odkaze (viz Cyklistická akademie lekce 31 - 38). Dánská výstava pak představuje tři úhly pohledu.

A.   Zelená mobilita a cyklistická doprava v Kodani

Panel v úvodu píše: Proč jezdit po městě na kole? Naším cílem je, aby se jízdní kola ve městech používala mnohem častěji, než je tomu dnes. Střediska Miljøpunkterne (místní střediska vytvořená v rámci programu Agenda 21) aktivně pracují na změně přístupu obyvatel měst k mobilitě. Zaměřujeme se na mobilitu v každodenním životě a využíváme bezplatné nabídky, workshopy, informační videa na našem webu i akce, do kterých zapojujeme občany. Naší snahou je zajistit obyvatelům Kodaně snadno dosažitelná, bezplatná a k životnímu prostředí ohleduplná řešení v oblasti mobility. Miljøpunkterne jsou místní environmentální střediska působící ve čtvrtích Kodaně. Jejich snahou je zapojit občany, firmy i veřejnou správu a inspirovat je k tomu, aby jejich každodenní myšlení i skutky byly ohleduplnější k našemu životnímu prostředí a aby pomohly snížit množství emisí CO2.“

Tento panel učí, že i udržitelná doprava potřebuje svůj marketing, pomocí kterého můžeme motivovat člověka k jízdě na kole, chůzi či použití prostředku veřejné dopravy. Město dělá řadu opatření, která je potřeba vysvětlit a vyvolat o nich veřejnou debatu. Existuje velké množství nejrůznějších typů kampaní a najít tu nejvhodnější, která naplní očekávání, je jednou z klíčových podmínek úspěchu. Kampaň má dosáhnout určitých cílů, vyslat poselství směrem k cílové skupině, a ovlivnit tak její postoje a návyky. Definovat rozdíl mezi kampaní, akcí a programem je poměrně obtížné, protože definice těchto tří aktivit nejsou v jednotlivých zemích EU stejné.

Rovněž panel připomíná, jak je důležitá angažovanost společnosti. Mnoho dobrých věcí nebylo prosazeno jen z toho důvodu, že byly prezentovány v nevhodnou dobu, na nevhodném místě, nevhodným způsobem a neinformovaným lidem. Z tohoto důvodu další oblast, která je nutná pro podporu udržitelné dopravy, je získání veřejnosti a jejich zapojení do přípravy konkrétních projektů a strategií. Veřejným projednáním lze přitom výrazně zvýšit šanci na přijetí různých opatření.Zapojování veřejnosti je opravdu důležité, neboť často při řešení projektů se musí řešit velmi choulostivé věci, jako např. majetkoprávní vztahy, námitka „zastávka je pod mým barákem“, „nemám kde parkovat kvůli cyklopruhům“…

B.   Pohled z jízdního kola

Panel v úvodu píše: Plánujte a myslete na cyklisty. V našem úsilí o vyšší modální podíl cyklistické dopravy ztrácíme ze zřetele zážitek z jízdy na kole. Dopravní inženýři, kteří po celá desetiletí ničili naše města v zájmu svobodného pohybu aut, nyní převzali prapor cyklistické revoluce a udělali z ní otázku pouze rychlosti a efektivity. Pravda, s rychlostí a efektivitou se dostaneme daleko – ne však ještě dál. Plánujeme pro ně totiž stejně jako pro auta. Jízdní kolo však není jen auto bez motoru. Jízdní kolo je jízdní kolo. Při plánování koncepce městského prostoru musíme mít cyklistu stále na zřeteli. Prvním krokem je upravit pohled z jízdního kola.“

Tento panel překvapivě se dá také vyložit jinak. Třeba z pohledu bezpečnosti. Základem není jen znalost dopravních předpisů, ale především vzájemná ohleduplnost. Zkus se vžít do člověka, který jede na kole a naopak, který řídíš auta. Pohled na svět, „na komunikaci“, z různých perspektiv pomůže jistě i zvýšení bezpečnosti. Stačí se jen vžít do kůže toho druhého, pak možná se dá i pochopit svět cyklistické dopravy.

C.Rozmanitý svět - Jízdní kola pro všechny

Panel v úvodu píše: Jízdní kola se vyrábějí v mnoha podobách, které vyhovují různé poptávce jejich uživatelů a způsobu použití. Počet různých obměn je téměř nekonečný, varianty klasického kola však lze rozdělit do tří základních skupin podle ukazatelů uvedených v grafu: podle různé nosnosti, účinnosti a dosažitelného výkonu.“

Prý nemůžeš jezdit do práce na kole, že ti ho ukradnout. A zkoušel si skládací kolo, že si ho složíš a jednoduše si ho odneseš do kanceláře …

A víš, že v posledních letech se stala velmi populární kola s elektrickým po­honem. Takzvaný pedelec je jízdní kolo s elektromotorem, který pomáhá cyklistovi za jízdy při šlapání. Tato kola nejsou populární pouze v kopcovitých oblastech, jejich obliba vzrůstá i v nížinných regionech, jakým je například Nizozemí. Ačkoli byla původně elek­trická kola vymyšlena pro slabší a starší obyvatele, zájem o ně mají všechny věkové kategorie lidí, oblíbená jsou ve stejné míře mezi muži i ženami a zejména mezi dojíždějícími do práce.



Ke stažení:



naši partneři




www.ceskojede.cz     www.cyklomesta.cz     www.cdv.cz


ÚvodO akademiiRychlý přehledStrategický plánTémataDobrá adresaSoubory ke staženíKontakty

Copyright © 2008 - 2016
Cyklokonference.cz, všechna práva vyhrazena.

mapa webu Webdesign STUDIO VIRTUALIS